CSOPORTOK

Az egyéni konzultáció mellett csoportokkal is dolgozom. A csoportterápia fókusztól függetlenül számos előnnyel bír, amely jól kiegészítheti az egyéni folyamatot, vagy bizonyos esetekben hatékonyabb lehet az egyéni konzultációnál.

A csoportterápia során:

  • megtapasztalhatjuk, hogy mások is küzdenek hasonló problémákkal – „nem vagyok egyedül”,
  • tanulhatunk, fejlődhetünk mások történetein keresztül – néha könnyebb rálátni saját félrement gondolkodásunkra, viselkedésünkre másokat hallgatva,
  • megtapasztalhatjuk, hogy másoknak segítünk,
  • megoszthatóvá válnak a gondok, érzelmek,
  • néha könnyebb másoknak tanácsokat adni, ezáltal felismerve a saját változatási lehetőségeinket,
  • új perspektívába helyezhetünk dolgokat, más oldalról láthatunk rá azáltal, hogy mások másként tekintenek ugyanarra a problémára,
  • mások előre menetele a remény forrása lehet – „van kiút”,
  • másokkal való interakciók növelhetik az önbizalmat a társas helyzetekben,
  • csoportterápia után megkönnyebbülést érezhetünk.

 

Csoportjaim


Relaxációs és stresszkezelési tréning:

Az autogén tréning egy könnyen elsajátítható relaxációs módszer, amelynek segítségével a mindennapi feszültségek, szorongások, stresszhelyzetek kezelhetőbbé válnak.

Az autogén tréning segítséget nyújt:

  • a stressz kontrolálásában,
  • a feszültségtűrés fokozásában,
  • az elengedésben,
  • a nyugtalanság oldásában,
  • az alvásminőség javításában,
  • az egészség megőrzésében,
  • a fizikai tűrőképesség növelésében,
  • a koncentráció fejlesztésében,
  • a teljesítmény javításában.

 

Az autogén tréning erősségei:

  • mindössze tíz percet igényel,
  • ülve is végezhető,
  • nincs szükség külső segítségre, pl. zenére,
  • frissítő hatása olyan, mint egy napközbeni, több órás pihenésnek,
  • az autogén tréning egy olyan eszköz a kezünkben, amelyet szükség esetén elő tudunk venni, csökkentve tehetetlenség-érzésünket.

 

A tréning hatására növekedhet az önbizalom és az elégedettség, kiegyensúlyozottabbá válunk, könnyebbé válik az alkalmazkodás és a kreatív kibontakozás.

A relaxációs módszer elsajátítása mellett stresszhelyzetek átbeszélésével olyan technikákat sajátíthatunk el, amelyek segítségével:

  • hatékonyabban kommunikálhatunk,
  • megváltoztathatjuk egy adott helyzethez való viszonyulásunkat,
  • érzelmeink, szükségleteink felismerhetővé, kifejezhetővé válnak,
  • döntéseket hozhatunk.

 

Tranzakcióanalitikus szemléletű önismereti csoport

A tranzakcióanalízis (TA) alapfeltevése, hogy mindenkinek módjában áll autonóm módon élni. Azaz aki akarja, megteheti, hogy kilép múltjának fogságából és nyitottan, elfogulatlanul fordulhat a feladatok és problémák megoldása felé. Aktuális döntéseiben építhet valós döntésekre, megélt érzéseire, tapasztalataira ahelyett, hogy az előítéletek, a megszokás vagy saját maga túl-, illetve alábecsülése befolyásolnák viselkedését. Az autonómia egy tanulási folyamat eredménye, melynek során felkészülünk arra, hogy felismerve lehetőségeinket és felelősségünket saját életünk alakulásáért aktívan bekapcsolódjunk a jelen eseményeibe, s kreatívan tervezzük meg a jövőnket. Cél ezen állapot megközelítése, elérése.

Az Eric Berne nevéhez fűződő tranzakcióanalízis a személyiség fejlődésével és a személyes változással foglalkozik a saját fogalmi keretére alapozva.

A csoportfoglalkozások során párokban, helyzetgyakorlatokkal, kérdőívek segítségével feldolgozandó témák a következők:

  • énállapotok – egogram
    A gondolkodás, érzés és viselkedés módja az adott személyen belül bizonyos ismétlődő mintázatokat követ, ezeket a mintázatokat nevezzük énállapotoknak. A TA három fő énállapotot különít el: Szülői, Felnőtt és Gyermeki. Amelyik énállapot aktuálisan energiával telítődik, az lesz éppen a személyiség központjában, felismerni a viselkedés megfigyelésével lehet.
  • tranzakciók – a kommunikáció alapegysége: mi a sikeres kommunikáció kulcsa, mi van a szavak mögött? (a kommunikáció társadalmi, ill. pszichológiai szintje)
  • sztrókok – sztrókgazdálkodás – sztrókszűrő: elfogadjuk-e a visszajelzéseket? mi adunk-e vagy inkább megtartjuk magunknak?
  • időstrukturálás: miért és mire használjuk az időnket?
  • játszmák – játszmaelemzés: miért tartjuk fenn, ha folyton rosszul érezzük magunkat? hogyan lehet kilépni?
  • életpozíció: mit gondolok magamról? mit gondolok másokról?
  • referenciakeret: hogyan értelmezem a világot? mit észlelek belőle?
  • érzelmek kifejezése: van-e kedvenc érzelmem, amit akkor is használok, ha az éppen nem illik az adott helyzethez?
  • félreismerések szerepe döntéseinkben,
  • szüleink öröksége: milyen előírások, programok és parancsok szerint éljük az életünk? hogyan elégítjük ki szükségleteinket?
  • autonómia megélése: tudatosság – spontaneitás – intimitás.

 

Támogató csoport sclerosis multiplexszel (SM) élők számára

Az SM a fizikai tünetek mellett gyakran pszichológiai problémákkal is együtt jár. Tudományos kutatások támasztják alá, hogy a támogató csoportok pozitív hatással vannak a SM-mel élők pszichológiai jóllétére. A csoport célja abetegséghez való alkalmazkodás elősegítése.

Témák, amelyekkel a csoportmunkában dolgozunk: